Navigation Menu+

Op de WC broodjes bakken met de Bristol Stool Chart

Posted on 4-sep-2014 by in Mentaal, Paleohacks, Symptomen, Voeding | 0 comments

Mijn belangrijkste reden om na jaren low-carben “verder te zoeken” was dat ik absoluut een conditie had die als ik eerlijk tegen de huisarts zou spreken waarschijnlijk als prikkelbare darm gediagnosticeerd zou zijn. En het werd steeds erger. Vermoedelijk omdat ik nog zuivel nam in de vorm van kaas en zure room. En omdat ik nog regelmatig zondigde met koekjes. Alles gutste er maar uit als zachte natte brei en daardoor had ik steeds honger. Mijn dochter van 5 eet brood en heeft de mooiste poepjes. Dus dit is absoluut een terrein van individuele ervaringen.

Me dunkt dat de ontlasting net als overgewicht een perfecte inkijk geeft in je gezondheid. In deze video over methylering vormen dieet, beweging, stress/slaap de basis van de wordt-weer-gezond-pyramide met daarboven gezonde stoelgang/darmflora en detoxificatie en helemaal bovenaan methylering. Wat mij betreft kan stoelgang/darmflora met stip op één komen als perfecte graadmeter van een goede lichaamsbalans. Dat betekent dus ook dat als je kinderen bijvoorbeeld traditioneel eten maar wel slank zijn en een goede stoelgang hebben dat overstappen op paleo voor hen nog niet acuut is. Je lichaam heeft een zekere tolerantie en vaak komen de allergische en auto-immuunkwesties pas na jaren.

Bristol_Stool_Chart

Als iedereen nu maar om te beginnen van zichzelf zou eisen dat het mogelijk moet zijn een gezonde stoelgang te hebben dan kan iedereen voor zichzelf bepalen hoe veel aanpassingen van dieet nodig zijn. In mijn geval was het probleem van de dunne flutsen gauw opgelost met een combinatie van aardappelzetmeel, natto en zelf gefermenteerde zuurkool. Plus een stuk intermittent fasting zoals aanbevolen op theiflife.com. Nu is mijn stoelgang helemaal perfect en zie ik naar de WC gaan als broodjes bakken. Ik eet geen brood maar ik maak broodjes. En aiaiai wat is het genieten als je weer zo’n perfecte type 4 produceert. Of als een type 2/3 lekker kriebelt uit je darmen kriebelt. Ga ik richting 1 weet ik dat ik wat gedroogde pruimen moet nemen. Ga ik richting 5 en 6 dan weet ik dat ik het paleo regime weer iets strakker moet aanhalen.

Het beste bewijs dat dieet en stoelgang en via de gut-brain-axis ook je geestelijke gezondheid hand in hand samengaan is voor mij dat voorheen koffie voor mij zeer uitdrijvend was en nu helemaal niet meer. En tevens dat ik nu heel duidelijk zie dat voeding 36 uur door de darm reist. Mijn iets te gulzig genuttigde pistachenootjes of mijn iets te grote avocado-chocolade mousse komen er 36 uur later als type 5 weer uit. Met een glas biologische ongepasteuriseerde karnemelk van een almboer in Oostenrijk was ik 36 uur later bij type 6. Joepie dat ik een prikkelbare darm heb! Het is mijn perfecte graadmeter.

stool

Ook een mooie en eens niet eens uit de paleowereld. Een simpel bewijs voor mij voor nut en noodzaak van een goede stoelgang het grootste deel van de week is de gedachte dat wilde dieren allemaal te herkennen zijn aan een uniek poepie. De mens kan hierin niet uniek zijn. Ik weet zeker dat een tijger en een buffel in de oertijd aan ons poepie konden ruiken én zien dat er mensen in de buurt waren. Tuurlijk wij zijn omnivoren en dus hebben we meer variatie dan konijnenkeutels. Maar niet de extreme variatie en onaangename geurenrijkdom die we nu kennen. Ook weet ik zeker dat baby’s van de natuur uit keutels horen te produceren! Wil de luierindustrie (lees: Pampers = Procter & Gamble) natuurlijk niet horen! Dacht je nu echt dat in de oertijd als moeders met baby’s en dreumesen op de rug bessen aan het plukken waren, de derrie over moeders rug liep? Tuurlijk niet! Er rolden keurig keuteltjes naar beneden. Toevallig heeft mijn dochter ze na de eerste moedermelkmaandjes al van nature dus zie ik dat het kan.

De bottom line is dat als jij een probleemloze stoelgang hebt en geen overgewicht (en geen diabetes 2 en geen auto-immuunziekte) dat je dan zelf maar moet weten of je richting paleo wilt opschuiven. Heb je wel problemen: stel dan snel of geleidelijk je voeding om en neem die stoelgang – dat broodjes bakken dan als beste graadmeter van je paleosucces!

Wat ook bijzonder is dat de main stream medische wetenschap op het gebied van de stoelgang zeer gezond in elkaar steekt! De Maag Lever Darm Stichting heeft zelf een speciale website gebouwd over dit “pijnlijke” onderwerp: www.jepoep.nl. Het mooiste vind ik dat het onderwerp als je paleo bent en je dus mooie “zoogdierengids-waardige” broodjes poepjes bakt, dat je die dingen dan het liefst even in je hand zou willen houden. Ja heus je raakt een beetje verliefd op je poepie. Het is op de WC dan toch een beetje een afscheid van een gezamenlijke reis van 36 uur.

Ik verwijs ook nog graag naar de volgende boeken: De darm denkt mee – hoe bacteriën, schimmels en allergieën het zenuwstelsel beïnvloeden – Klaus-Dietrich Runow en Darm mit Charme – Alles über ein unterschätztes Organ – Giulia Enders.

darmdenktmee1

darmdenktmee2

darm-mit-charm

 

Meer bronnen:

http://www.cancerchecklist.com/purification/intestinal_flora.html

http://chestofbooks.com/health/nutrition/Disease/Putrefactive-Bacteria.html#.VBSrhsLV_Yg

Als kind extreem bezorgd over de staat van de natuur, besloot Hajo Smit milieuhygiëne te gaan studeren. Na cum laude te zijn afgestudeerd deed de leugenachtige aard van de milieubeweging en de milieuwetenschap hem besluiten eerst andere passies te gaan volgen. Hij werd skileraar. Het voedde zijn fascinatie met bergen en outdoorsport. Toen zijn vader in 2009 overleed aan prostaatkanker besloot Hajo Smit intensief te gaan studeren op voeding en gezondheid. Die studie is nooit meer opgehouden. Het grote voordeel van gezondheidsstudies is dat je de kennis direct op je eigen lichaam kunt toepassen. Doe dus je voordeel met zijn inzichten…

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ultrahardcore milieuactivisten kiezen voor vlees - Climategate.nl - […] en zelfgemaakte gefermenteerde zuurkool genazen mijn prikkelbare darm syndroom volkomen. Met dit resultaat, ja lees het allemaal maar na…

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *